Malas & mala-inspirerade halsband och armband ♥

lördag, april 26, 2014 § Lämna en kommentar

mala07

Jag älskar gamla smycken.. det finns en spunnen tid, en historia i dem från ett folk som precis som mig, dig och alla andra, älskar allt vackert.

Mina smycken och jeansjackor är inspirerad och dekorerad med attiraljer från gamla smycken bl.a. från mellanöstern – Afghanistan. Afghanistan var innan kriget en av Sidenvägens knutpunkter. En plats där antikens Grekland, Rom, Centralasien, Persien, Indien och Kina möttes. Att Afghanistan låg i skärningspunkten mellan flera olika kulturer blir tydligt. Föremål från Afghanistan visar influenser från bland annat antikens Grekland, Persien och Indien. Det är allt från smycken, skulpturer och konsthantverk.

Det blir allt svårare och svårare att få tag i gamla smycken från Afghanistan, vilket gör dem mer värdefulla och priserna höjs snabbt.

Jag är oerhört tacksam och glad att ha fått tag i ganska stora partier av gamla fina smycken från just Afghanistan som jag noggrant valt ut själv på mina resor till Istanbul.

Just nu är jag i full färd med att tillverka malas och mala-inspirerade smycken med gamla attiraljer från Afghanistan. Jag vill att vi bär vidare det urtida gamla hantverket, för kärleken och fredens skull. Kärleken till det vackra som får symbolisera fred och frihet ♥

Vackert graverade, slitna silverkulor och graciöst knutna tofsar, får dela plats med halvädelstenar på ett band knytet med kärlek, omsorg och varma tankar.. historia möter nutid ♥

Smycken jag gör är alla individuella med sin design och identitet.

”Let the beauty we love – be what we do”
Rumi

mala001
mala09

turkos_svart_sambild malainspirerade00  mala08  mala003
Taggad: , , , , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Malas & mala-inspirerade halsband och armband ♥Renées Blogg.

Meta

